top of page

קטר וישראל – שותפות מבישה ונזק אסטרטגי

קטר היא התומכת הגדולה של כל ארגוני האסלאם הקיצוני ופועלת בהתמדה נגד ישראל ברמה האזורית והבינלאומית. ההסתייעות בה לצורך קניית שקט זמני בעזה מהווה פגיעה עצמית אסטרטגית ועוול מוסרי

מאת יגאל כרמון

במשך עשורים העניקה קטר תמיכה כלכלית ופוליטית, אם ישירות ואם בעקיפין, לכל ארגוני הטרור האסלאמיים הקיצוניים: ארגון האחים המוסלמים, אל-קאעדה ואפילו ארגונים בעלי זיקה למדינה האסלאמית (דאעש). מנהיג האחים המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, אחד מבכירי פוסקי ההלכה האסלאמיים הידוע בעמדותיו האנטישמיות הקיצוניות ובהצדקת השמדת היהודים בשואה, פעל שנים רבות בקטר תחת חסותה. קטר העניקה מקלט גם למנהיגי ארגוני ג'יהאד אחרים. מערכת החינוך שלה ספוגה בהטפה לג'יהאד ולפיגועי התאבדות. התקשורת שלה, שהיא ממשלתית, מרבה בהתבטאויות אנטישמיות ובהכחשת השואה.

בשנת 1996, הודיעה ממשלת ארה"ב לאמיר קטר אישית כי סוכניה באו לעצור את חאלד שיח' מוחמד - פעיל טרור האחראי לכמה פיגועים קשים באסיה, שקיבל מקלט בקטר בכיסוי של עובד במחלקת המים של הבירה דוחה. בתוך שעות האיש נעלם, וכעבור חמש שנים נודע שמו כמפעיל העיקרי של פיגועי ה-11/9. אלמלא נתנה לו מקלט והבריחה אותו בטרם ייעצר, היו נמנעים פיגועים אלה. קטר תמכה במשך שנים בארגון הטליבאן ובשנה שעברה סייעה לו לסלק את ממשלת אפגניסטן שנבחרה בבחירות דמוקרטיות וליטול את השלטון באלימות. כיום היא פועלת בכל דרך להעניק לו לגיטימציה וסיוע בינלאומיים.

קריקטורה ביומון הקטרי, אל-קודס אל-ערבי, היו"ל בלונדון ב-9.5: "מערך הביטחון הציוני" מתפורר בפיגוע הגרזנים באלעד

***

ערוץ אל-ג'זירה המופעל על ידי בעליו – השלטון הקטרי – מתפקד כשופר של ארגוני טרור ג'יהאדיסטים במשך כל שנות קיומו, ומשדר דברי הסתה נגד ישראל ללא הרף. הטענה כי קטר הרגיעה את הרוחות בחודשים האחרונים, היא מגוחכת ומעידה על בורות מוחלטת. באירועי האלימות שהתרחשו בהר הבית בחודש האחרון, שידר הערוץ הנצפה ביותר בשטחים יום יום, כי השלטון הישראלי מתכוון להקריב קורבנות במסגד אל-אקצא ולקיים בתוכו "תפילות תלמודיות", מה שתרם באופן טבעי להגברת האלימות.


ישראלים יזכרו באופן מיוחד את החגיגה המשודרת שקיים הערוץ לכבוד שחרור המחבל סמיר קונטאר שרוצץ בשנת 1979 את גולגלתה של הילדה עינת הרן בת הארבע בחוף נהריה והרג את אביה. השידור כלל דברי שבח מפליגים לקונטאר, עוגה גדולה, להקת נגנים וזיקוקין דינור.

קטר היא שמקיימת את שלטון החמאס בעזה באמצעות מאות מיליוני דולרים (ועל פי דיווח הארץ מה-1.5.22, חמישה מיליארד דולר בעשור האחרון) שממשלות ישראל מאפשרות לה להעביר לשם, כביכול לא לידי חמאס. הניסיון לקנות רגיעה זמנית בכסף "שאיננו שלנו" מאפשר לחמאס לבנות את מערכיו הצבאיים הכוללים מנהרות, רקטות, מל"טים ויחידות צבאיות המונות אלפי לוחמים.


בחשבון פשוט עדיף היה להשיג את אותה רגיעה בהשקעה ישראלית שתינתן כסיוע לתושבים במקום לבניית החמאס וחימושו. זאת באמצעות ארגונים בינלאומיים שאינם מחויבים לחמאס וכן באמצעות עשרות אלפי הפועלים העובדים בישראל וסוחרים גדולים הפועלים בשיתוף עם הכלכלה הישראלית.


אכן, לאחר שנים של מימון החמאס בהרשאה ישראלית שינוי הכיוון יהיה כרוך במאבק לא קל, אך הוא אפשרי. זאת כיוון שלצידנו ניצבת כיום בעלת בריתנו מדינת איחוד האמירויות שחתמה על הסכם שלום עמנו וביכולתה לחולל את עיקר המפנה בעזה, הן פוליטית והן כלכלית. בידיה האמצעים להשקעות מסיביות בעזה, לא פחות מקטר והיא נדהמת לנוכח דבקותן של כל ממשלות ישראל ביריבתה קטר. גם מצרים מעוניינת בהפסקת שליטתו בעזה של החמאס, שהוא הסניף הפלסטיני של ארגון האחים המוסלמים, אויבו בנפש של המשטר המצרי ובידה לסייע למהפך זה באמצעים אדמיניסטרטיביים רבים.

ניתן היה לצפות שהממשלה הנוכחית תימנע מהמשך מדיניות הסיוע העקיף לחמאס המהווה פגיעה זו באינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח של מדינת ישראל. ראש הממשלה בנט אף הצהיר בעיצומם של אירועי הר הבית, כי ערוץ אל-ג'זירה, כלומר השלטון הקטרי, "משקר כל הזמן". ואולם התדרוכים הניתנים על ידי דוברי הממשלה לעיתונות, סותרים את דבריו ונועדו להכשיר את המשך המדיניות הקודמת, שאיננה מסוגלת לראות לא את הנזק הביטחוני ולא את הנזק הפוליטי. שהרי קטר היא גם הלוחמת הפעילה ביותר ברמה האזורית והבינלאומית נגד הסכמי אברהם, ובשנה האחרונה היא פועלת לחיזוק משמעותי של קשריה עם איראן.


מעבר לכל השיקולים האסטרטגיים והפוליטיים, שיתוף פעולה עם קטר הוא גם מעשה עוול מוסרי. האחריות לכך מוטלת על ממשלת ישראל.

יגאל כרמון הוא נשיא מכון ממרי ולשעבר יועץ ראש הממשלה למלחמה בטרור

פורסם ב"הארץ" ב-10.5.22

bottom of page