top of page

מייתרים את האישה

נראה שהאידיאולוגיה הפרוגרסיבית החדשה נעה לעבר עולם שבו גברים יכולים "להיכנס להיריון"; אל אוטופיה שבה כבר אין יותר גברים ונשים, אלא רק מגדרים מטושטשים


מאת אנה מהג'ר ברדוצ'י


בדיוק כמו פרנקנשטיין, שיוצר מפלצת שבסופו של דבר פונה נגדו, כך אידיאולוגיית המגדר מנסה לקרוא תגר על הטבע, ומייצרת מציאות מפלצתית שבאופן בלתי נמנע תפנה נגד האנושות.

מתוך "אישה צעירה וילדה בזרועה” (1900-05) של אנה אנצ'ר (WikiArt.org)


"מה היא אישה?" נראה כי שאלה זו הפכה לאחת השאלות הקשות והשנויות ביותר במחלוקת בזמננוו. מילון מריאם-וובסטר יכול לתת הנחיה בסיסית מסוימת, בהגדירו "אישה" כ"אדם בוגר ממין נקבה." לפיכך, אישה היא אדם ממין נקבה. אבל מה היא נקבה? כדי להסביר את המשמעות העמוקה שלה, כדאי לבחון את האטימולוגיה של המילה female (נקבה), מאחר ששורשיה מלמדים עלינו ועל ההיסטוריה שלנו.


מהי female?

המילה "female" מגיעה מן המילה הלטינית "“femella, שהיא צורה מקטינה של המילה “femina”, שניתן ליחסה לשני הסברים אטימולוגיים אפשריים, הקשורים לרעיון ההולדה והפריון. ההסבר הראשון מקשר את המילה “femina” אל השורש הסנסקריטי " dhâ-" (שהופך ל-“tha-“ ביוונית ול- “fa-“ בלטינית), המתייחס אל רעיון ההנקה. לפיכך, female (נקבה) היא אדם שיש לו פוטנציאל להיניק.


ההסבר השני מייחס את המילה "femina" לשורש הסנסקריטי “bhu-“ שממנו נגזרת המילה היוונית φύω (fyo), שמשמעותה היא "אני מייצר, אני גורם לזה להתהוות, אני מחולל." בלטינית, החיבור בין התחילית "foe-" לבין סיומת הבינוני “-mina” מוביל להיווצרות המילה “foemina” (femina). לפיכך, בהתחשב בכך שאישה היא נקבה, אישה היא זאת שמזינה, שמיניקה, שמעניקה חיים.


לחילופין, גבר אינו יכול להיניק ולהיות בהיריון, ולא בגלל מחלה או תסמונת נדירה כלשהי (כפי שקורה לחלק מהנשים). גבר יכול במקום זאת להפרות אישה. זהו ידע בסיסי, לא צריך להיות ביולוג כדי להבין זאת. ואולם, רבים בתקשורת ממשיכים לעמוד על כך שגם גברים יכולים להיכנס להיריון (חברת אפל אף יצרה אימוג'ים של גברים בהיריון), וטוענים שזו כבר לא זכות בלעדית של נשים. אבל הם מתעלמים מהעובדה ש"גבר בהיריון" יכול להיות רק אישה ביולוגית. אלא שהאידיאולוגיה הפרוגרסיבית החדשה נעה ככל הנראה לעבר עולם שבו גברים יכולים "להיכנס להיריון." זו תהיה האוטופיה הפרוגרסיבית, שבה כבר אין יותר גברים ונשים, אלא רק מגדרים מטושטשים.


"הוא מצפה לתינוק"

לאחרונה, נטפליקס הפיקה דרמה יפנית בשם "הוא מצפה לתינוק", שבה גבר מצליח בשנות השלושים לחייו, קנטארו, נכנס להיריון ויולד תינוק באמצעות ניתוח קיסרי. בראיון לערוץ התקשורת היפני "מדאם פיגארו", גיבור הסרט ציין שייתכן שיום אחד הדבר יוכל להפוך למציאות. למעשה, ההערות שלו אינן לגמרי מוגזמות. ד"ר ריצ'רד פאולסון, הנשיא לשעבר של האגודה האמריקאית לרפואת רבייה, ומנהל ה- USC Fertility, אמר שניתן יהיה להשתיל רחם בגברים. "אפשר יהיה לעשות זאת כבר מחר," אמר פאולסון ל-The Telegraph.


כמו כן, ד"ר אימי אוויזדה, אנדוקרינולוגית של רבייה, הפועלת באזור מפרץ סן פרנסיסקו, אמרה למגזין Salon שייתכן שהשתלות רחם יהפכו לאופציה נדרשת. "אני חוזה שעם הזדקנות האוכלוסייה, ועם העליה בחוסר-פוריות, נזדקק לגברים כשותפים לעול של הגדלת האוכלוסייה שלנו," אמרה אוויזדה, והרגיעה שזה לא צפוי בעתיד הקרוב, אך חזתה ש"ייתכן כי בעוד כ-200 שנים מהיום, זו תהיה מציאות."


לפיכך, נראה שהמטרה האולטימטיבית של האידיאולוגיה הפרוגרסיבית היא לבטל לחלוטין את האישה ובמידה מסוימת זה כבר קורה. גברים מורשים לקחת חלק בספורט נשי (למרות שיש להם יתרון פיזי ברור); הם נבחרים ל"אשת השנה" (עוזרת שר הבריאות, רייצ'ל לוין, שנולדה כריצ'רד לוין,) קיבלה מ- USA Today את פרס "אשת השנה" לשנת 2022"; וקייטלין ג'נר, שנולדה כברוס ג'נר, זכתה בפרס "אשת השנה" 2015 של Glamour); הם גם זוכים בתחרויות יופי (בשנת 2018, אנחלה מריה פונסה, שנולדה כאנחל מריו פונסה, זכתה בתחרות 'מיס ספרד').


בדרמה בנטפליקס, קנטארו מספר לאקי, אימו-לעתיד של תינוקו, שהוא זה שמצפה לתינוק, ולפיכך הוא זה שיודע הכי טוב מה טוב בשביל הילד (אנחנו לא נשתמש יותר בביטוי 'אמא יודעת הכי טוב', אלא בביטוי 'גבר-בהיריון יודע הכי טוב'). הנוכחות של אקי בסרט נראית מיותרת. קנטארו הוא גם אם וגם אב, ולה לא נותר שום תפקיד כאם (mother – מהמילה הלטינית “mater”, שמשמעות היא 'זאת שנותנת את גופה וסובלת כאב, מארגנת ומכינה את הילד לחיים'). בסרט, ה"בונדינג" המיוחד בין אם לבין תינוקה במהלך ההיריון, נראה חסר משמעות.

חברת העתיד תהיה חברה של גברים, שבה נשים יהיו ישויות בלתי נחוצות.


ביולוגיה המסתגלת לאידיאולוגיה ה"ווקית"[1] (woke)

נראה כאילו התומכים באידיאולוגיה פרוגרסיבית להוטים ומוכנים להשתמש באופן לא-אתי בהתפתחויות במדע, כדי להשיג את מטרתם – חברה נטולת-מגדר. הם רוצים שהביולוגיה תסגל את עצמה לאידיאולוגיה ה"ווקית" שלהם. ניתוחים פלסטיים מסוגלים כיום לשנות את המראה החיצוני של גבר, ולהעניק לו חזות של אישה, ובעתיד הם גם יוכלו לבצע השתלות רחם (בלטינית, מילה נוספת לרחם היא "matrix", שמשמעותה היא גם נקבה, והיא נגזרת מהמילה "mater" – אֵם. לפיכך, הרומאים ידעו טוב מאיתנו שרחם שייך לנקבה, לאישה, לאם).


התומכים הפרוגרסיביים עשויים לומר שגבר המזדהה כאישה הוא אכן אישה. ועם זאת, רמות משתנות של הורמונים, והוספת שתלי-שדיים ורחם בניתוח אינם הופכים גבר לאישה. בנוסף, השתלת רחם איננה מספיקה כדי ליצור ילד, מאחר שיש צורך בביצית שצריכה לעבור הפריה.


ומאין לוקחים את הביצית הזאת? מאישה שתורמת (או מוכרת) את הביצית שלה כדי שתופרה במעבדה (כפי שכבר קורה, למרבה הצער) ואחר כך תושתל כעובר בתוך רחם שהושתל בגבר שאולי אין לו שום קשר גנטי אל הילד, אלא אם כן הביצית הופרתה על ידי תא זרע שלו.


פירוק האישה

לאישה נאמר שהדקונסטרוקציה של תפקידי המינים, מכירת הביציות שלה, ו"היריון" של גבר הן כולם דרכים לשחרר אותה מן הדיכוי של ה"פטריארכיה". עם ההבטחה לשחררה מן החברה הפטריארכלית, המואשמת בכך שהיא משתמשת בפריון של האישה[yaelz2] כדי לדכאה ולשלוט בה, האישה מנוצלת, ודוחקים בה למכור את הביציות שלה, או – בעתיד – אפילו את רחמה – לכל המרבה במחיר.


אם כן, האישה לא רק מבוטלת, אלא גם מפורקת, והיא מצומצמת למסחור של חלקי גופה.

האמת היא שאידיאולוגיית המגדר אינה נאבקת למען שוויון מגדרי או למען החלפת הפטריארכיה במטריארכיה (שבה עדיין יש הגדרות לתפקידי מגדר), אלא פועלת לסילוקם המוחלט של מגדרים. עם זאת, כשזה נעשה, האישה מוחלפת על ידי הגבר (כמה זמן ייקח עד שמגזין זה או אחר יכתיר גבר כ"אם השנה"?), בעוד שהיא חותרת להפוך לגברית. תוך כדי התהליך הזה, האישה מדכאת את תשוקתה להיות אם, כאשר הם הופכים היריון להשפלה המונעת ממנה את השחרור.


תומכי אידיאולוגיית המגדר מזכירים לנו את ד"ר פרנקנשטיין של מרי שלי, אותו היא מגדירה כ"פרומתאוס מודרני," משום שהמגרעות שלו מזכירות את אלו של הטיטאן היווני פרומתאוס, שהעז לקרוא תגר על האלים. בדיוק כמו פרנקנשטיין, שיוצר מפלצת אשר בסופו של דבר פונה נגדו. אידיאולוגיית המגדר מנסה לקרוא תגר על הטבע, וליצור מציאות מפלצתית אשר באופן בלתי נמנע תפנה נגד האנושות.


באקט של ההתרסה נגד הטבע, האישה עוברת דקונסטרוקציה, שגורמת להרס שלה עצמה. כתוצאה מכך, המילה "אישה" מתרוקנת ממשמעות, עד כדי כך שהפילוסופית הצרפתייה מוניק ויטיג אומרת שלמעשה "האישה אינה קיימת."

אולם, אם אין אישה, אין חיים, וכל מה שנותר הוא תרבות של מוות.

[1] עפ"י מורפיקס:(סלנג אמריקאי) אדם המודע לסוגיות חשובות, בעיקר בנושאי גזענות וצדק חברתי

אנה מהג'ר ברדוצ'י היא סופרת, עיתונאית וחוקרת במכון ממרי

bottom of page